ທ່ານ ປະທານ ສີ ຈິ້ນ ຜິງ, ໄດ້ຫວນຄືນເຖິງຜົນສໍາເລັດຂອງເສັ້ນທາງສາຍໄໝກ່ອນໜ້ານີ້ 2.000 ປີ ທີ່ໄດ້ສະແດງໃຫ້ເຫັນວ່າ ພວກເຮົາສາມາດທີ່ຈະເດີນທາງໄປເຖິງມິດຕະພາບ, ການພັດທະນາຮ່ວມກັນ, ສັນຕິພາບຄວາມປອງດອງ ແລະ ອະນາຄົດທີ່ດີຂຶ້ນກວ່າເກົ່າ ເຊິ່ງທ່ານໄດ້ກ່າວວ່າ: ວິໄສທັດໃນການສ້າງ “ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ແມ່ນເພື່ອສ້າງເສັ້ນທາງເພື່ອສັນຕິພາບ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງເພື່ອການພັດທະນາ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງເພື່ອການເປີດກວ້າງຂຶ້ນ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງເພື່ອນະວັດຕະກຳ ແລະ ໜຶ່ງເສັ້ນທາງເພື່ອການເຊື່ອມຈອດກັບຄວາມສີວິໄລທີ່ແຕກຕ່າງກັນ. ທ່ານປະທານ ສີ ຈິ້ນຜິງ, ຜູ້ທີ່ມີວິໃສທັດເບິ່ງກວ້າງແນມໄກ ແຕ້ມແຜນວາດເສັ້ນທາງກ້າວເດີນໄປຂ້າງໜ້າໃຫ້ມວນມະນຸດທັງໂລກໄດ້ເດີນທາງໄປສູ່ຄວາມວັດທະນາຖາວອນ, ບ່ອນທີ່ອຸດົມຮັ່ງມີຜາສຸກ, ສັງຄົມມີຄວາມສີວິໄລ ແລະ ຍຸດຕິທຳ ໄດ້ເຮັດໃຫ້ທຸກປະເທດຕ່າງກໍຍ້ອງຍໍຊົມເຊີຍ ແລະ ພ້ອມໃຈກັນເຂົ້າຮ່ວມເປັນສ່ວນນຶ່ງໃນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດແນວຄິດດັ່ງກ່າວນີ້ໃຫ້ເປັນຮູບປະທຳ ເພື່ອຍາດແຍ່ງເອົາຜົນປະ ໂຫຍດສູງສຸດມາໃຫ້ແກ່ປະເທດຂອງຕົນເອງ.
ການປະກົດຂຶ້ນຂອງຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ,ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ແມ່ນຜະລິດຕະພັນອັນລວມຍອດຂອງຜູ້ນໍາທີ່ມີສາຍຕາອັນແຫຼມຄົມ ແລະ ແມ່ນສຸດຍອດແຫ່ງຈິນຕະນາການປຽບ ເໜືອນສິນໄຊຂອງຍຸກສະໄໝໃນວັນນະກຳຂອງລາວ ທີ່ມີຄວາມສະຫຼຽວສະຫຼາດ, ມີອິດທິລິດ, ວິຊາອາຄົມ ທີ່ບໍ່ມີບຸກຄົນໃດປຽບໄດ້. ຂໍ້ລິເລີ່ມ “ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ ” ແມ່ນຍຸດທະສາດແຫ່ງການເຊື່ອມໂຍງ-ເຊື່ອມຈອດທາງດ້ານການຄ້າ-ການລົງທຶນ ແລະ ການໄປມາຫາສູ່ກັນຂອງປະຊາຄົມທັງໂລກເຂົ້າຫາກັນ ເພື່ອພ້ອມກັນກ້າວສູ່ຄວາມຈະເລີນຮັ່ງມີຜາສຸກບົນເສັ້ນທາງຮ່ວມກັນທີ່ຕ່າງຝ່າຍຕ່າງມຸ້ງໜ້າສູ່ຄວາມສີວິໄລຈະເລີນກ້າວໜ້າ.
ນັບແຕ່ ປີ 2013 ພາຍຫຼັງການປະກາດສ້າງຕັ້ງແລວເສດຖະກິດ, ເສັ້ນທາງສາຍໄໝທາງບົກ ແລະ ເສັ້ນທາງສາຍໄໝທາງທະເລສັດຕະວັດທີ 21 ທີ່ເອີ້ນວ່າ: “ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ປັດຈຸບັນ ມີຫລາຍກວ່າ 149 ປະເທດ ແລະ 32 ອົງການຈັດຕັ້ງສາກົນ ທີ່ໄດ້ສະໜັບສະໜູນ ແລະ ລົງນາມເຂົ້າຮ່ວມໃນຂໍ້ລິເລີ່ມດັ່ງກ່າວ. ນອກນັ້ນ, ຍັງມີການລົງນາມເອກະສານ ຫລາຍກວ່າ 200 ສະບັບ, ກວມເອົາກວ່າ 40% ຂອງລວມຍອດຜະລິດຕະພັນພາຍໃນຂອງໂລກ, ມີ 181 ໂຄງການ ທີ່ຖືກຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໃນໄລຍະຜ່ານມາ. ພາຍຫຼັງການປະກົດຕົວຂື້ນຂອງແນວຄິດຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ”, ກົນໄກທີ່ຂັບເຄື່ອນຂໍ້ລິເລິ່ມນີ້ ກໍໄດ້ຖືກສ້າງຕັ້ງຂຶ້ນ ໂດຍສະເພາະແມ່ນກອງທຶນເສັ້ນທາງສາຍໄໝ (Silk Road Fund) ແລະ ທະນາຄານເພື່ອການລົງທຶນພື້ນຖານໂຄງລ່າງອາຊີ (Asian Infrastructure Investment Bank ຫຼື AIIB) ເພື່ອແນໃສ່ສະໜອງດ້ານການເງິນ ແລະ ງົບປະມານໃນການຈັດຕັ້ງຜັນຂະຫຍາຍຂໍ້ລິເລີ່ມຂອງປະທານ ສີ ຈິ້ນຜິງ ໃຫ້ປະກົດຜົນເປັນຈິງ. ທະນາຄານເພື່ອການລົງທຶນພື້ນຖານໂຄງລ່າງອາຊີ ມີບົດບາດສໍາຄັນໃນການສະໜອງດ້ານການເງິນໃຫ້ແກ່ບັນດາປະເທດໃນການຮ່ວມຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ດ້ວຍອັດຕາດອກເບ້ຍຕໍ່າ ແລະ ເງື່ອນໄຂທີ່ເອື້ອອໍານວຍ ງ່າຍແກ່ການເຂົ້າເຖິງ. ທະນາຄານ AIIB ມີເງິນທຶນໜູນວຽນມະຫາສານ ປະມານ 100 ກວ່າຕື້້ໂດລາສະຫະລັດ, ມີສະມາຊີກຫລາຍກວ່າ 100 ປະເທດ.
ຕະຫຼອດໄລຍະ 09 ປີຜ່ານມາ, ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລິ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ໄດ້ມີຜົນສໍາເລັດຢ່າງໜ້າເພີ່ງພໍໃຈ ແລະ ເປັນຮູບປະທຳໃນຫລາຍໆດ້ານ ອັນໄດ້ສ້າງບາດກ້າວ, ທ່ວງທ່າໃໝ່ໃນການພົວພັນການ ເມືອງສາກົນ ແລະ ເສດຖະກິດຂອງໂລກທາງດ້ານການເຊື່ອມໂຍງ-ເຊື່ອມຈອດເຂົ້າຫາກັນ, ເຊິ່ງເປັນພື້ນຖານເອື້ອອໍານວຍໃຫ້ແກ່ການຄ້າ-ການລົງທຶນຂອງໂລກ. ຕໍ່ຜົນສຳເລັດໃນໄລຍະເກືອບໜຶ່ງທົດສະວັດ ໄດ້ສະທ້ອນໃຫ້ເຫັນເຖິງໝາກຜົນຂອງການຮ່ວມມືພາຍໃຕ້ ຂໍ້ລິເລີ່ມ “ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ເຂົ້າສູ່ລວງເລີກ ແລະ ໄດ້ຮັບການຍ້ອງຍໍຊົມເຊີຍຈາກນາໆຊາດ ວ່າເປັນຂໍ້ລິເລີ່ມທີ່ດີເລີດປຽບເໜືອນເສັ້ນທາງທີ່ຈະນຳພາມວນມະນຸດໄປພົບກັບຄວາມສີວິໄລຮັ່ງມີຜາສຸກໃນອານາຄົດ. ການຈັດ ຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມດັ່ງນີ້ ເປັນການເປີດທາງ, ແສງສະຫວ່າງໃຫ້ແກ່ປະຊາຊາດໄດ້ກ້າວເດີນໄປຂ້າງໜ້າຢ່າງມີໄລຍະ, ມີທິດທາງທີ່ແນມເຫັນເປົ້າໝາຍແຫ່ງຄວາມສີວິໄລໄດ້ຢ່າງຊັດເຈນ. ໃນໄລຍະຜ່ານມາ, ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມແມ່ນມີບົດບາດສໍາຄັນຕໍ່ການພັດທະ ນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມຂອງບັນດາປະເທດໃນພາກພື້ນ ແລະ ໃນໂລກ, ເຊິ່ງລັດຖະບານຈີນ ໄດ້ຖືສໍາຄັນສູງສຸດໃນການຮ່ວມຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ນີ້ ດ້ວຍການຈັດສັນ, ຄັດເລືອກເອົາບັນດາບໍລິສັດຊັ້ນນຳ, ຫົວໜ່ວຍທຸລະກິດ ທີ່ດີເລີດຂອງຈີນ ແລະ ຊ່ຽວຊານທີ່ມີຄວາມຊໍານິຊໍານານ ເຂົ້າໄປຮ່ວມຈັດຕັ້ງປະຕິບັດ ແລະ ຮ່ວມທຸລະກິດກັບປະເທດທີ່ໄດ້ຮັບການສະໜອງທຶນຮອນໃນການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມດັ່ງກ່າວນີ້ ທັງນີ້ກໍເພື່ອຫຼີກລຽງການແບກຫາບພາລະໝີ້ສິນໄລຍະຍາວຈາກການກູ້ຢືມຕ່າງໆ. ເຖິງແມ່ນວ່າຕະຫລອດ 09 ປີ ຂອງການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ຈະໄດ້ຮັບຜົນສໍາເລັດຫລາຍດ້ານກໍ່ຕາມ,ແຕ່ກໍຍັງຖືກຕໍານິວິຈານວ່າ ການສະໜອງທຶນໃຫ້ແກ່ບັນດາປະເທດທີ່ຮ່ວມຈັດຕັ້ງປະຕິບັດໂຄງ ການຕ່າງໆໄນຂອບຮ່ວມມືດັ່ງກ່າວ ແມ່ນເປັນກົນໄກກັບດັກໝີ້ສິນໃຫ້ແກ່ບັນດາປະເທດທີ່ກູ້ຢືມ. ໃນຄວາມເປັນຈິງແລ້ວ, ກ່ອນການລົງນາມໃນການກູ້ຢືມ, ປະເທດ ນັ້ນໆ ກໍໄດ້ມີການສຶກສາຄົ້ນຄວ້າເງື່ອນໄຂຕ່າງໆຢ່າງລະອຽດຖີ່ຖ້ວນຮອບດ້ານ ໂດຍມີການວາງວິໄສທັດ, ເປົ້າໝາຍ ແລະ ນະໂຍບາຍແຜນພັດທະນາເສດຖະກິດຂອງຕົນເອງຢ່າງຮອບດ້ານ. ສ່ວນຮູບແບບໃນການກູ້ຢືມບໍ່ວ່າຈະຢືມດ້ວຍຮູບການໃດ ຫລື ຢືມກັບປະເທດ ໃດ, ສະຖາບັນການເງິນໃດ ກໍລ້ວນແລ້ວແຕ່ມີເງື່ອນໄຂສະເພາະໃນການກູ້ຢືມ ເຊິ່ງອາດຈະມີຄວາມແຕກຕ່າງກັນ.
ສຳລັບ ສປປ ລາວ ແລ້ວ, ຂໍ້ລິເລິ່ມ “ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ແມ່ນມີຄວາມສຳຄັນຫລາຍຕໍ່ຍຸດທະສາດການຫັນປ່ຽນສະຖານະພາບຈາກປະເທດບໍ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດກັບທະເລ (Land - locked country) ສູ່ປະເທດທີ່ເຊື່ອມໂຍງ-ເຊື່ອມຈອດ (Land-linked country) ເພື່ອສ້າງບາດກ້າວບຸກທະລຸດ້ານການພັດທະນາເສດຖະກິດ ກໍຄືການເຊື່ອມຈອດກັບບັນດາປະເທດໃນອະນຸພາກພື້ນ ແລະ ໃນໂລກ. ສະນັ້ນ, ຈຶ່ງບໍ່ເປັນການແປກ ທີ່ ສປປ ລາວ ຈະສະໜັບສະໜູນຂໍ້ລິເລີ່ມດັ່ງກ່າວນີ້ ຕັ້ງແຕ່ເບື້ອງຕົ້ນ ໃນໂອກາດເຂົ້າຮ່ວມກອງປະຊຸມເວທີປຶກສາຫາລືຂັ້ນສູງ ຂໍ້ລິເລີ່ມ “ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ຄັ້ງທີ 1 ໃນລະຫວ່າງວັນທີ 14-17 ພຶດສະພາ 2017 ທີ່ ນະຄອນຫຼວງປັກກິ່ງ, ສປ ຈີນ ນໍາໂດຍພະນະທ່ານ ບຸນຍັງ ວໍລະຈິດ, ປະທານປະເທດ ແຫ່ງ ສປປ ລາວ ໄດ້ຢຶນຢັ້ນວ່າ “ຂໍ້ລິເລີ່ມ ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ັນທາງ ແມ່ນແທດເໝາະກັບນະໂຍບາຍການຫັນປະເທດທີ່ບໍ່ມີຊາຍແດນຕິດກັບທະເລ ເປັນປະເທດເຊື່ອມຈອດກັບບັນດາປະເທດໃກ້ຄຽງ ແລະ ພາກພື້ນຂອງ ສປປ ລາວ, ໂດຍຜ່ານໂຄງການເສັ້ນທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນ ທີ່ຈະເປັນກຸນແຈສໍາຄັນໃນການປົດລ໋ອກເພື່ອໃຫ້ບັນລຸຸນະໂຍບາຍດັ່ງກ່າວຂອງ ສປປ ລາວ’” ຜົນສຳເລັດຂອງການກໍ່ສ້າງ ເສັ້ນທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນ ທີ່ໄດ້ປະກາດນຳໃຊ້ເປັນທາງການ ໃນວັນທີ 03 ທັນວາ 2021, ອັນເປັນຫຼັກຖານທີ່ສໍາຄັນ ແລະ ຢັ້ງຢືນເຖິງຄວາມໝັ້ນໝາຍຂອງລັດຖະບານລາວ ທີ່ມີຄວາມມຸ້ງມາດປາຖະໜານໍາພາປະເທດຫຼຸດພົ້ນຈາກປະເທດບໍ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດກັບທະເລ ກາຍເປັນປະເທດເຊື່ອມຈອດທາງດ້ານຄົມ ມະນາຄົມກັບບັນດາປະເທດໃນອະນຸພາກພື້ນ ກໍຄືໃນໂລກ. ເສັ້ນທາງລົດໄຟລາວ-ຈີນ ປະກອບສ່ວນທີ່ສໍາຄັນໃນການພັດທະນາເສດຖະກິດ-ສັງຄົມ ໂດຍສະເພາະໄດ້ຫັນປ່ຽນໂສມໜ້າໃໝ່ໃນການຄ້າ-ການລົງທຶນ, ການ ທ່ອງທ່ຽວ, ການຄົມມະນາ ຄົມຂອງລາວ ເຂົ້າກັບອະນຸພາກພື້ນ ເຊິ່ງຈະເປັນທ່າແຮງ ແລະ ກຸນແຈສໍາຄັນໃນການກະຕຸກຊຸກຍູ້ການຂະຫຍາຍຕົວເສດຖະກິດ ກໍຄືຍົກລະດັບຊີວິດການເປັນຢູ່ຂອງປະຊາຊົນລາວໃຫ້ນັບມື້ນັບດີໆຂື້ນ.
ສັງລວມແລ້ວ, ຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ແມ່ນລວມຍອດຜະລິດພັນຂອງຍຸກສະໄໝທີ່ປະຊາຄົມໂລກມີຄວາມປາດຖະໜາມາຕັ້ງແຕ່ດົນນານ ເພື່ອນຳພາຄວາມສີວິໄລຮັ່ງມີຜາສຸກມາໃຫ້ມວນມະນຸດໃນໂລກ ນີ້, ເຊິ່ງເຮັດໃຫ້ການພົວພັນ, ໄປມາຫາສູ່ກັນ ມີຄວາມສະດວກສະບາຍ ແລະ ຫລຸດຜ່ອນການສິ້ນເປື້ອງເວລາການເດີນທາງ ກໍຄືການຂົນສົ່ງສິນຄ້າມີຄວາມວ່ອງໄວ, ສະດວກສະບາຍຍິ່ງຂຶ້ນ. ຖ້າບໍ່ມີແນວຄິດຂໍ້ລິເລີ່ມນີ້, ສປປ ລາວ ກໍຍາກທີ່ຈະຫັນປ່ຽນສະຖານະພາບ ແລະ ປະຕິບັດນະໂຍບາຍການເຊື່ອມໂຍງ-ເຊື່ອມຈອດກັບບັນດາປະເທດອະນຸພາກພື້ນ ແລະ ສາກົນໄດ້. ສະນັ້ນ, ການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດຂໍ້ລິເລີ່ມ “ໜຶ່ງແລວ, ໜຶ່ງເສັ້ນທາງ” ຜ່ານເສັ້ນທາງລົດໄຟ ລາວ-ຈີນ ຈຶ່ງກາຍເປັນໂຄງການແບບຢ່າງທີ່ດີເລີດຂອງສອງພັກ-ສອງລັດ ແລະ ປະຊາຊົນສອງຊາດລາວ-ຈີນ ເຊິ່ງເປັນການປະກອບອັນສຳຄັນ ແລະ ກາຍເປັນສັນຍາລັກທີ່ລໍ້າຄ່າໃຫ້ແກ່ການພົວພັນຄູ່ຮ່ວມຊະຕາກຳລາວ-ຈີນ.